Στην Αθήνα αποβιβάσθηκαν 6 επιβάτες και επιβιβάσθηκαν 27 έγινε ο απαραίτητος τεχνικός έλεγχος και ανεφοδιασμός και το αεροπλάνο απογειώθηκε στις 04:31 με κωδικό πτήσης CY284 για λογαριασμό της Cyprus Airways και προορισμό το αεροδρόμιο της Λευκωσίας.
Ο κυβερνήτης του αεροπλάνου Gordon Blackwood ενημέρωσε στις 04:46 τον Πύργο Ελέγχου του Ελληνικού ότι στις 05:03 θα βρίσκεται πάνω την Ρόδο και στις 05: 16 ότι θα προσγειωθεί στο αεροδρόμιο της Λευκωσίας στις 05:40. Όλα φαίνονταν να εξελίσσονται φυσιολογικά. Η Αθήνα δίνει στον κυβερνήτη την εντολή να αρχίσει να επικοινωνεί με τον Πύργο Ελέγχου του αεροδρομίου της Λευκωσίας. Ο κυβερνήτης υπακούει αμέσως στέλνοντας στην Λευκωσία το παρακάτω μήνυμα
· Nicosia Control-Here Comet G-Argo.
Δεν αναφέρει όμως τα υπόλοιπα απαραίτητα στοιχεία, δηλαδή τον αεροδιάδρομο που βρίσκονταν και την αναμενόμενη ώρα άφιξης στη Λευκωσία. Είναι η τελευταία επικοινωνία της πτήσης CY284.
Η μη άφιξη του αεροσκάφους κινητοποιεί τις Κυπριακές αρχές. Επειδή δεν διαθέτουν τα απαραίτητα μέσα ζητούν στις 07:30 βοήθεια από το Λιμεναρχείο Ρόδου και τις Βρετανικές Βάσεις. Ξεκινούν αμέσως έρευνες στην θαλάσσια περιοχή νότιο-ανατολικά του Καστελόριζου απ’ όπου ο πιλότος είχε εκπέμψει το τελευταίο σήμα. Στις 08:34 αεροσκάφος της RAF εντοπίζει τα πρώτα συντρίμμια του αεροσκάφους. Οι 66 επιβάτες και μέλη του πληρώματος ήταν νεκροί.
Την ανάκριση για τη πτώση του αεροπλάνου αναλαμβάνουν οι Βρετανοί και συγκεκριμένα η Μητροπολιτική Αστυνομία (Scotland Yard) που συνεργάζεται στην εξέταση των ευρημάτων με εξειδικευμένα εργαστήρια του Υπουργείου Αμύνης. Τα ευρήματα, στρατιωτική πλαστική εκρηκτική ύλη και τα τραύματα από θραύσματα που έχουν οι σωροί πολλών νεκρών επιβατών, δεν αφήνουν καμιά αμφιβολία. Η πτώση οφείλεται σε ισχυρή έκρηξη που έγινε στο εσωτερικό του αεροπλάνου. Ο Βρετανός Υφυπουργός Εμπορίου που ενημερώνει για το θέμα την Βουλή των Κοινοτήτων είναι εξαιρετικά αποκαλυπτικός.
· Ως αποτέλεσμα της έρευνας εις την οποία έλαβε μέρος το Βασιλικό Ίδρυμα Έρευνας Ανάπτυξης Εξοπλισμών, ο Αρχι-επιθεωρητής ατυχημάτων έχει ικανοποιηθεί ότι υπάρχει τώρα πειστική μαρτυρία περί πυροδοτήσεως εκρηκτικού μηχανισμού ισχυρής εντάσεως εντός του θαλάμου επιβατών του αεροσκάφους. Φαίνεται ότι εκ της εκρήξεως προκληθείσα βλάβη εδημιούργησε κατάστασιν μη δυνάμενη να ελεγχθεί και εν συνεχεία επέφερε την διάλυση του αεροσκάφους.
Ποιος έβαλε την βόμβα;
Η ερώτηση ποιος τοποθέτησε την μοιραία βόμβα που προκάλεσε την πτώση του μοιραίου αεροσκάφους και τον θάνατο τόσων ανθρώπων απασχολεί από τότε τους ιστορικούς μελετητές της περιόδου. Οι λόγοι θα γίνουν αντιληπτοί στην συνέχεια.
Η άκρα δεξιά εκείνης της εποχής απέδωσε την έκρηξη σε απόπειρα δολοφονίας εναντίον του Στρατηγού Γ. Γρίβα που σύμφωνα με μαρτυρίες ήταν προγραμματισμένο να επιστρέψει στην Κύπρο με αυτήν την πτήση αλλά τελευταία στιγμή άλλαξε και ταξίδεψε την επόμενη ημέρα με την πρωινή πτήση της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Πιθανότατα μία ακόμα θεωρία συνομωσίας της άκρας δεξιάς που δεν στηρίζεται σε κανένα πειστήριο (ακυρωθέν εισιτήριο κλπ) αλλά αποκλειστικά σε μαρτυρίες προσωπικών συνεργατών του Γ. Γρίβα.
Ο Στρατηγός βρίσκονταν στην Αθήνα εκείνη την περίοδο για διαβουλεύσεις με το στρατιωτικό καθεστώς σχετικά με την επικείμενη στρατιωτική επιχείρηση με την κωδική ονομασία «Επιχείρησις Γρόνθος» που ο Γ. Γρίβας με την προτροπή του Μακαρίου και την σύμφωνη γνώμη των δικτατόρων εκτέλεσε ένα μήνα αργότερα, στις 15 Νοεμβρίου 1967. Στόχος της επιχείρησης η εκκαθάριση από την Εθνική Φρουρά του Τουρκοκυπριακού θύλακα της Κοφίνου. Συνεπώς όλοι εμπλεκόμενοι στην διαχείριση του κυπριακού προβλήματος είχαν εκείνη την περίοδο ταυτόσημο τακτικό στόχο συνεπώς κανείς δεν είχε ορατό συμφέρον να δολοφονήσει τον Γ. Γρίβα. Βέβαια όπως έδειξαν τα μετέπειτα γεγονότα το Επεισόδιο της Κοφίνου ήταν μία ολέθρια εθνικά επιλογή αφού νομιμοποίησε την έντονη αντίδραση της Τουρκίας που αξίωσε και πέτυχε την αποχώριση της Ελληνικής Μεραρχίας από την Κύπρο. Η Κύπρος ήταν πλέον ανυπεράσπιστη και ο δρόμος για την εισβολή ορθάνοιχτος.
Στην εξέλιξη της υπόθεσης οι πραγματικοί ένοχοι έμειναν ατιμώρητοι αφού η Κυπριακή κυβέρνηση «βολεύτηκε» αφάνταστα από την απόφαση της τότε Βρετανικής κυβέρνησης να κλείσει την έρευνα χαρακτηρίζοντας έως το 2027 απόρρητα όλα τα σχετικά με το θέμα αρχεία (εξαιρούνταν το πόρισμα της Μητροπολιτικής Αστυνομίας). Το 2023 αποφασίσθηκε ότι τα εν λόγω αρχεία θα παρέμεναν απόρρητα έως το 2066.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr